מנור בראון גוני דגן

בתי קק"ל למצוינות בפריפריה

manorbrown@gmail.com, www.manorbrown.com

goni.dagan@hotmail.com

 

118 שנים לאחר הקמתה, נפרדו בקרן הקיימת לישראל מהקופסה הכחולה והחלו לייסד את המושג 'הציונות החדשה' במטרה לחזור ולהיות רלוונטיים. הקרקעות נרכשו, היערות ניטעו, וכעת מסתערים בקק"ל על יעד חדש לכיבוש: חינוך. כשחברה לתועלת הציבור בשווי מוערך של 12 מיליארד ש"ח מחליטה לשנות כיוון ולעסוק בחינוך פורמלי, היא יכולה לשנות את כללי המשחק.

זהו רגע מכונן שבו קק"ל נמצאת בראשיתו של התהליך ואסור לפספס אותו. הענקת תקציבים גבוהים לטובת חינוך בפריפריה עשויה להיות בעלת השפעה ניכרת על המוסדות העירוניים. יש בכך סכנה, כשלצידה גם הזדמנות גדולה. בפרויקט הגמר אנו מבקשים לעמוד על אספקט אחד של "הסכנה – הזדמנות" והאופן שבו פרוגרמה וצורה יכולים לשכפל את עצמם ולאבד את הקונטקסט ואת הצרכים הייחודיים של כל מקום. אם נלמד מניסיון העבר, ובפרט מתרומתו הרחבה של מפעל הפיס לעיצוב מוסדות החינוך והתרבות בישראל, בקק"ל מציבים אתגר שטומן בחובו הזדמנות אמיתית לשינוי עירוני, בתפיסות חינוך ובקהילה המקומית.

דריסת הרגל הראשונה של קק"ל בתחום הייתה בקיץ 2018, אז נחנך "בית קק"ל למצוינות" הראשון בנצרת עילית. באמצעות מרכזי המצוינות, מעוניינים בקק"ל "לגשר על פערי החינוך בין הפריפריה למרכז ולהעניק לנוער המקומי שוויון הזדמנויות". אלו באים לידי ביטוי במרכז ייעודי ו"מעוצב בסגנון גוגל־הייטקיסטי", ובו ניתנים שיעורי הכנה לבגרויות, העשרה טכנולוגית, הכנה לצבא ולפנאי. בשנתיים הקרובות צפויים להיבנות חמישה מרכזים נוספים שעשויים להיות רק יריית הפתיחה.

בפרויקט הגמר אנו מציעים לקק"ל לקבל אחריות ולנצל את הרגע. אנו עושים זאת על ידי יצירת מערכת דיגיטלית שמפרקת את מבנה הבסיס הגנרי של בתי קק"ל למצוינות, אל תוך צורכי העיר, באופן שמעודד חיפוש אדריכלי, תרבותי, דינמי ופתוח קצה. המערכת מאפשרת לקבל הכרעות ערכיות משמעותיות ולבחון את ביטוייהן בפרוגרמה, בצורה ובמיקום בעיר, ולא פחות חשוב מזה, לאתר שותפים מקומיים שיכולים לסייע כלכלית ותפעולית להצלחת הפרויקט. מערכת זו שנבנתה בעבור בתי קק"ל למצוינות, יכולה לשמש כלי עתידי גם לרשויות המקומיות עצמן לניהול פרויקטים דומים עם גופים ארציים חזקים נוספים. בחרנו לבחון את המערכת בשלוש ערים שקק"ל הגדירה אותן רלוונטיות לפרויקט, ובעתיד ייתכן ויוקם בהן בית קק"ל למצוינות.

הכניסה של קק"ל לעולם החינוך הפורמלי, תחום שזר לה לחלוטין, אינה צעד טבעי ומתבקש, ואף גורר ביקורת ציבורית. עם זאת, ההחלטה של גוף כלכלי מרכזי כל כך כמו קק"ל להיכנס לתחום החינוך, תחום שזר לפעילותה של החברה, גדוש פוטנציאל ויכול להוות בסיס להחלפת תפיסת עולם חינוכית מובנית מראש בגמישות מיקומית וברגישות לניואנסים.

 

מנחים: אדריכלית ליאת בריקס אתגר, אדריכל יטב בוסירה, אדריכל טל בדיחי.